de-Affaire 2011 start sterk met Washed Out, Little Dragon, SBTRKT en Bibio

Bas, Maandag 18 07 2011, 17:20

Washed Out live Foto: Marc Whitman (cc)

Een béétje muziekliefhebber die in of om Nijmegen woont, maakt dat ‘ie zich sinds zaterdag dagelijks aan de boorden van de Waal bevindt. Liefst tot en met komende vrijdag. Binnen de oude Keizerstad (Noviomagum) is het Valkhofpark tijdens de Vierdaagsefeesten immers de locatie voor gratis zevendaags festival de-Affaire, een vesting der spannende muziek in een stad vol coverbands en Nederlandstalige meezingers.

Zo verheugen wij ons later deze week op gratis optredens van onder meer Avi Buffalo, Pete and the Pirates (beide maandag), Eskmo, Architecture In Helsinke (dinsdag), Palmbomen (woensdag), Avant La Lettre, Traumahelikopter en Blues Brother Castro (donderdag) en De Kift, Hauschka, Retro Stefson en Mount Kimbie op de slotdag, vrijdag. Het festival draait volledig op de baromzet en dus blijft het een doorn in het oog om voor de podia weer grote rugzakken met lauwe blikken Hollandia en Schültenbrau open te zien gaan. Doe dat nou eens niet, nare mensen. Het festival krijgt het al moeilijk genoeg dit jaar, want het is deze week bepaald geen zomer in ons land. En zo is het in het openingsweekend iets minder druk dan je zou verwachten met een affiche waar een middelgrote Lowlandstent mee vol zou lopen. Kicking the Habit heeft een logeeradres in het Nijmeegse en is er dus de hele week bij…

Zaterdagmiddag is het dj/producer Pitto die deze muziekzevendaagse voor geopend mag verklaren. Oorspronkelijk is hij een techno/house-dj met een behoorlijke status binnen die scene. Met het dit jaar verschenen Objects In A Mirror Are Closer Than They Appear probeert de Utrechter met een liveband de stap te maken naar een meer poppy house-geluid. Zangeressen Alice Rose en Leonie Muller ondersteunen de man achter de knoppen en een extra toetsenist moet het allemaal nog net even wat swingerder maken. Swingend is het allerminst, de liveset is zo mogelijk nog houtiger dan de dansjes van de dames op het podium. Nergens wordt het spannend, sexy of domweg goed. Het debuut mag in het buitenland dan al de nodige positieve aandacht krijgen, Hollandser dan dit krijg je het niet: charisma- en inspiratieloos. Een valse start dus, al dragen het vroege tijdstip en de eerste regendruppels ook niet echt bij aan de ambiance.

Het Gentse Amatorski opent het mooiste podium van het festival: rijksmonument de Barbarossa-ruïne. Van die haast typisch Belgische dwarse popmuziek ergens tussen Portishead en Sigur Rós in. Maar dan met een scheut België. Wakker worden we er niet direct van, maar wie zich verliest in de fraaie arrangementen en de stem van zangeres Inne Eysermans, ziet een mooi optreden.

Britse souldubber Jamie Woon mag zich op het hoofdpodium (Saddlespan genaamd) revancheren voor de tegenvallende start op Pitch vorige week. Dat lukt hem niet helemaal, mede door de nodige geluidsproblemen. Het tweede gedeelte van de show is een stuk pittiger en voorzichtig durven we de eerste dansjes te wagen, maar echt heel sterk wil het niet worden. Het is moeilijk aan te geven waar dit nu precies aan ligt. Maar niet ieder lied is simpelweg zo goed als hit Night Air en een Charles & Eddie-cover (Would I Lie To You?) is misschien geinig voor een keer, maar fleurt de set wat ons betreft bepaald niet op. 3FM heeft Woon inmiddels op z’n radar, op basis van anderhalve show in een week en slechts twee à drie sterke nummers onbegrijpelijk. Of juist weer wel, zal de 3FM-hater roepen.

Een paar uur voor het optreden van Little Dragon lekte het nieuwe album van deze Zweedse elektropoppers genaamd Ritual Union op de interwebs. Te laat dus om nog in te luisteren, maar na deze geweldige show durven we nu al te zeggen dat het een wereldplaat moet zijn. De band rond zangeres Yukimi Nagano – te horen op Gorillaz-plaat Plastic Beach, tourde vorig jaar ook mee met het Gorillaz-circus -  doet wat veel bands doen, maar klinkt op een bepaalde manier toch fris en origineel. Goeie zangeres, goeie band, goeie liedjes. Zo simpel is het soms ook weer. Beste optreden van de dag en we zijn inmiddels razend benieuwd naar het album en de show op Lowlands.

Op zondag is het prima ontwaken met de sympathieke singer-songwriter James Vincent McMorrow. Met prijsnummers This Old Dark Machine en If I Had A Boat heeft de Ier goud in handen. Wel is het jammer dat hij deze toer weer zonder band doet, want na verloop van tijd raken we enigszins uitgekeken op het eentonige gitaarliedjesgeluid. Dat doen we allerminst bij het Australische Cloud Control (*maak hier zelf een grap over het slechte weer en de bandnaam*). Stevige set, goeie band. Het vorig voorjaar verschenen Bliss Release krijgt op basis van deze show een nieuwe kans.

Dan gaan de gitaren de koffers in en maken we ons op voor een avond elektronica, beginnend met Stephen Wilkinson aka Bibio. Op Le Guess Who? 2009 konden we nog niet helemaal wennen aan zijn liveset, die behoorlijk ver af staat van zijn warme elektrofolkgeluid van zijn laatste albums. Op de Affaire is Bibio een stuk beter, met veel eigen werk en een dansbare set die opbouwt naar een van zijn felste dansnummers: Willenhal (van de op Record Store Day verschenen split-EP met Clark).

Zomerhype du moment Washed Out heeft een nieuwe band om zich heen verzameld (vorig jaar zagen we Ernest Green nog met Small Black als begeleidingsband in de Amsterdamse Trouw) en weet de vertaalslag van zijn wereldplaat Within And Without met gemak te maken. Een haast eightiesachtige synthgeluid, dromerige vocalen achter in de mix en die zalige liedjes van dat net verschenen album. Met deze liveshow gaat Washed Out vrienden maken, zonder twijfel.

De Londense producer SBTRKT (echte naam Aaron Jerome) mag de avond afsluiten met zijn tegen dub aanleunende dance. Het dansbare broertje van James Blake zeg maar, die nu al een prima liveshow in de vingers heeft. Verrassend genoeg neemt Jerome zelf plaats achter het drumstel en schiet vocalist Sampha geregeld bij . Fijn optreden, ondanks wat rammelende drumbeats her en der. De Affaire droogde er in ieder geval aardig van op.

En dan denk je dat je aardig wat optredens gezien hebt in de eerste twee dagen Affaire, maar ondertussen misten we al wel optredens van Nijmeegse helden als Black Bottle Riot op het Waalpark-podium, de elektronische gekte van Kap Bambino, de popquiz van DJ St Paul en al het gezelligs aan de overkant van de Waal bij het Habana-gedeelte. Nog vijf dagen te gaan, kom gerust even hoi zeggen.

,